Sofus :D

Denna veckan stog det hoppning på schemat inför stjärnholm :)
Hade tänkt ta med mig Alex men han är dock inte i tillräckligt bra form med kondisen & så, så det blev ingen hoppning med Alex utan jag fick Sofus som jag inte hade ridit på jätte länge & då skulle jag hoppa honom också, hade väl inte så höga förväntningar inför det men tyckte ändå att det skulle bli kul att hoppa honom:)
Vi började med & värma upp med skritt,trav & galopp. Han var lite het men jag ställde mig i lättsits & drev på honom & ibland saktade jag in så han nästan travade på stället :)
Sen när vi började hoppa så var vi 4 st på volten närmast tavlan (tror det är bokstaven A) & 4 st på andra volten.
Sen var hindren uppställda som en 4-kant i mitten av ridhuset ni ska få en bild:

Ville bara förtydliga att jag var på den lila volten var den som jag höll till på. Men som ni ser den lila stäcket som är en "linje" kallar vi det är så man red an när man skulle hoppa. Sen tog man inte vänster direkt efter hindret om man var på min volt men ville inte krångla till det. Man höll sig på samma volt hela tiden :) Sen var det första hindret ett kryss & det andar var upplagt efter 1 eller 2 gånger.Man red an i trav & sen galopp emellan hindrena & efter.
Sen till själva hoppningen då.
Jag red an som man skulle & hade fått för mig att han var väldigt känslig i munen så jag var lätt i handen & hade inte kortat tygeln så oerhört mycket... Så när vi hoppade gick han typ med mulen i backen -.- Emily (ridläraren) sa att han är en häst som man verkligen måste hålla upp huvudet på & det gjorde jag sen & det gick jätte bra & han var riktigt trevlig att hoppa:) Sen hade hon lagt upp det en del & så red jag mot hinder nr 1 och han bara drog iväg i galopp även fast att det skulle vara trav... Och då hoppade han första hindret & sen var det ju 1 galopp språng emellan hindrena & då hade han väldigt lång galopp & då kom han för nära hinder nr2 så han kunde inte hoppa det så han stannade & jag fortsatte att hoppa, d.v.s att jag flög av på hinder nr 2 & landade på alla bommar men det var västen som fick ta all smärta för jag hade inte ont någonstans. Så Emily kastade upp mig igen & hon la ner hindret lite så hoppade jag igen utan problem. Sen frågade jag om hon kunde lägga upp det på den höjden som jag sist åkte av på igen & det gjorde hon så fick jag hoppa... Han blev riktigt stark igen men jag höll in honom ända till 2 steg framför hindret så han kunde göra sitt. Det blev 1 galopp språng emellan & sen hoppade han det upplagda & jag kände verkligen hur jag sträckte på mig & höll i hans huvud under tiden som vi tog ett stort språng över hindret. Sen blev det snabb galopp efteråt men det kändes så härligt att jag höll upp hans huvud & det kändes som han hoppade riktigt snyggt faktiskt & att känna att det var jag & han som gjorde det tillsammans :) En fantastisk känsla!
Sen frågade Emily om det var några som ville hoppa högra & det var vi 4 på min volt som ville det så hon la upp hindret lite högre. Sen sa Erika (en av dem som skulle hoppa lite högre) att hon var höjdrädd. Då sa jag att vi var 2st men jag hade ju redan åkt av en gång så det spelar väl ingen roll om det blir 1 eller 2 avåkningar. Sant sa hon då, sen red jag mot hindret & ett galopp språng emellan hindrena & tvärnit! Men jag fortsatte som förra gången & landade en liten bit framför hindrena den här gången. Ställde mig sedan upp & började soppa av mig från allt torv sen tittar jag upp & Emily står & tittar på mig (nästan glor). Visste inte vad jag skulle säga så jag sa: "Jag mår bra" hon ba "jaha jaja jag slänger väl upp dig igen då". Men hon sa att det inte var mitt fel den andra avåkningen utan att det var för att om Sofus någon gång blir tvungen att stanna så blir han osäker på det hindret + att vi hade lagt upp det lite så det var inte mitt fel & det var ju skönt. Hon la iallafall ner hindret lite & så hoppade jag det utan problem.
Sen när vi skrittade av sa Emily att hon tyckte Sofus & jag sammarbetade bra & att han hoppade fint fast jag haft lite otur. Men jag var lika glad & nöjd ändå fast jag åkt av.
Sen frågade jag hur högt vi på min volt hoppade ungefär & hon sa 90cm ungefär! Och det har jag aldrig hoppat på stjärnholm förut så jag var jätte glad & jätte nöjd!
Dock lite öm i ryggen idag + lite träningsvärk i armarna men det var det värt.
Jag hissar min säkerhetsväst, utan den på hoppningen kanske jag brutit 1 revben eller 2.
Sen hissar jag alla som orkar läsa ♥
Slutsats
=
Jag åkte av 2 ggr under samma ridlektion & vid samma hinder. Det gick skit bra att hoppa med Sofus & vi hoppade 90cm. Min säkerhetsväst skyddade mig från massa smärta.
2011-03-24 @ 19:08:22 Stjärnholm Permalink


Kommentarer
Postat av: eellen

sv; kanske men jag vet inte

2011-03-24 @ 22:05:35
URL: http://dressyrsystrar.blogg.se/
Postat av: aaaaaaa'

blogga meeeeeeraaaaa!

2011-03-26 @ 19:15:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0