Trevliga timmar hos hästarna

Började med lite mockning innan Elin kom ut, gav hästarna mat och pratade om intressanta saker under tiden.
Sen på med repgrimmor och ut i skogen för att mysa, fick sitta på Fresa och det är alltid lika trevligt. En liten mysig runda i skogen och alla hästar skötte sig exemplariskt. 

Tillbaka i hagen så började Elin fixa med Fresas hovar så jag tog med Zydansie till det lilla fältet i hagen där det också finns några hinder som Elin och hennes far har byggt. Kollade lite sidbyten med Zydansie, gas och broms samt stop. Halterna var inte alls bra men har inte tränat själv på dem på länge, efter ett tag så blev hon mer uppmärksam och hade koll på när jag bad henne om något. 

Tänkte avsluta det hela med att skicka henne igenom ett par bildäck som stod ganska nära varandra, men då det funkade utan problem så lät jag henne travhoppa själva hindret också. Första gången funkade bra så lät henne ta den en gång till och då blev hela hästen ett kraftpaket efter det. Bocka, kicka och hoppade runt - hon var mer i luften än på marken kändes det som. Jag var helt oförberedd så tappade repet och hon galopperade studsandes bort dit Elin stod med Fresa. 

Bytte då till en längre rep så hon skulle kunna få busa av sig om hon ville samt väntade tills Elin var klar då jag inte var helt säker på hur jag borde agera när Zyd tokar runt. När Elin sen var med mig så var det mycket jobb på att ha ett lugnt och avspänt tempo i varje gångart och om Zydansie ville bocka runt så skulle hon ändå hålla galoppen för det var det enda jag bad om. Hela arbetet funkade bra och det var roligt att få se en annan sida av Zyd, Elin hjälpte mig med hur jag skulle jobba och det kändes toppen!
Tillslut kunde Zydansie hoppa ett litet hinder i gångarten jag bad om utan att stänga av och busa runt. Precis det vi sökte så då fick hon mycket beröm och någa godisbitar - bushästen.

Här kommer ett litet klipp från i sommras när jag gled av Zydansie efter jag hoppat några hinder i skogen, klar med allt och då studsar jag av >.<

2013-12-26 @ 20:30:47 Fresa ♥ Permalink


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0