Barbacka ridning

Kom hem från stallet igår vid 12, midnatt alltså. Då stod inte att blogga högst upp på listan, konstigt nog ;)
Tog en sväng med hunden, duschade och sedan gick jag och la mig.

Var i stallet vid sex för att mysa med hästarna lite i hagen samt för att min fars jobba kompis och hennes dotter ville hälsa på Cereza. Spenderade en timme i hagen och sedan gick jag till stallet och mockade lite, var klar lagom till när Elin kom ut.

Tog med ett varsitt träns och flughuva samt egen utrustning och gick sedan till hagen och gjorde iordning damerna.

Tog sedan endast ut Zydansie och Fresa från hagen så fick Cereza stå kvar med sin hagkompis. Satte sedan upp och skrittade runt på fältet bredvid hagen och Elin gick igenom massa saker med mig. Gjorde fel i stort sett hela tiden och jag känner mig så himla grön. Men efter ett bra tag så kändes det bättre och jag började försöka att känna när hästen gjorde rätt istället för att titta på det.
Började att sitta på Fresa och hon tröttnade på mig ganska snart, hon skulle gå tillbaka till hagen och hon gjorde halt som för att visa att jag kunde sitta av nu ^^
Fresa är så otroligt känslig och jag blir så frustrerad när jag verkligen tycker att jag sitter rakt men hela hästen går snett, Fresa berättar för mig när jag sitter snett - vilket jag gjorde större delen av passet ^^

Sen blev nästa gångart galopp, det är så dessa hästar ska få jobba nu ett tag. Fick order om att ha en halvlång tygel väl i galoppen och att Fresa bara skulle få rulla på. Kom igång i galopp och hade ett krampaktig tag om manen, helsike vad fort det gick! Satt där och väntade på att åka av när Fresa skulle börja bocka, ingen bockning kom men jag var lika rädd för det ^^
Elin tyckte att jag skulle rulla över stockarna en gång för min balans skull, det var minst lika läskigt och Fresa hoppade av stort på andra stocken men konstigt nog satt jag kvar.

Kände av en smärta i magen, krampaktig värk och när Elin frågade om jag kom ihåg att andas så kändes det som om att det var anledningen till min smärta. Jag var så osäker/spänd/rädd att jag glömde att andas - BRA DÄR STELLA!

Aja sen fick jag gå en stund och sedan var det dags att sitta upp på Zydansie istället. Skrittade runt jätte länge medans Elin galopperade runt på Fresa. Tänkte att om Elin skulle fråga om jag hade galopperat så skulle jag säga massor, dock har jag inget pokerface så hade nog snabbt försagt mig.
Men Elin hade koll så hon frågade inte, hon sa bara att det var dags att prova lite galopp nu ^^
Fick dock inte till galoppfattningarna så fick lite draghjälp av Fresa som drog iväg i galopp och sedan var det bara att hålla i sig, styra lite och hålla igång. Fick draghjälp i båda varven men tror att får jag jobba på det där en annan dag så ska jag nog få upp henne i galopp :)

Sen blev det lite pyssel i stallet innan vi lämnade ner hästarna igen och fyllde på vatten innan jag cyklade hem.

Jag är inte rädd för Elins hästar, det är inte så. Utan jag är mer orolig att fara i backen och skada mig. Min balans är inte den bästa och sen har jag heller inget självförtroende över min balans så jag tror att jag ska åka av så fort hästen svänger typ.

Men nu har Elin bannlyst mig från sadlarna, jag får inte använda dem förutom i hoppning. Hon sa det som ett skämt att annars låser hon in dem hemma hos sig men jag är ganska säker på att hon var allvarlig! Så nu kommer det att bli massa balansträning för mig vare sig jag vill eller inte. Men det är ändå bra av Elin att "tvinga" mig att rida barbacka så att jag kan jobba upp min balans samt så att jag kan börja njuta av att släppa hästar på ett fält och bara åka med, åker man av så gör man.
Måste sluta att vara ett sådant kontrollfreak som ska ha full koll på att broms funkar och att alltid bestämma allting. Jag borde försöka att njuta istället för att vara rädd för vad som skulle kunna hända.

Imorgon blir det hoppning med båda damerna, tror i alla fall att jag och Elin byter häst efter ett tag som vi gjorde igår.
Från senaste hoppningen när Elin hoppade dem:
2013-06-29 @ 22:24:50 Fresa ♥ Permalink


Kommentarer
Postat av: Elin

Jag låter som en tyran/diktator jue XP hahaha

Du skötte dig super, och du utvecklas hela tiden även om du inte känner av det riktigt ännu ;)
Skönt att höra att du är villig att utsätta dig för mina "prövningar" och att du vill ut och galoppera utan rädsla och bara kunna åka med och njuta. Snart så <3

2013-06-29 @ 23:07:55
URL: http://elolinon.horseworld.se/
Postat av: Ebba Lagerström

Sv. Åå vad glad jag blir!!!Jo, Betty är allt för mig, hon räddade faktis hela mitt rid intresse när Boyen åkte, om jag inte hade fått rida henne hade jag nog heller inte ridit idag!!
Tack ännu en gång!! :D

KRAMKRAM!!!

2013-06-30 @ 17:35:14
URL: http://dmryttarna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0