Rida in hästar som yrke?

Igår hade vi teori, vi pratade om unghästar och fick se en gammal film om unghästsutbildning. Vissa saker kändes uppenbara och mannen som pratade var lite jobbig att lyssna på men ändå roligt och veta hur de gör på flyinge!

Tänk då om man som yrke skulle rida in hästar, börja med hantering, sen bara hänga över hästens rygg när någon leder, till att faktiskt kunna hoppa och galoppera. Att kunna säga att man själv har ridit in och utbildat en häst, det låter då coolt måste jag säga!
Mina tankar for iväg lite i det här ämnet och att läsa unghästsutbildning på högskola sen, det låter ju inte alltför tokigt. Tänk vad roligt att få forma en häst för hur man själv vill ha den. 

Men då kom ju såklart frågan från en i min ridgrupp som spräckte min bubbla. "Var det många som åkte av?"
Haha ni kan ju tänka er svaret, det var massor sa min ridlärare som gått den utbildningen. Jag har absolut inte psyke för att sitta på en häst som bockar av folk bara för att det är roligt, nej usch det är jag för smart för. 

Nehe, utbilda unghästar kommer inte att bli något framtida yrke för mig - då får jag försöka att hitta något annat roligt jobb som jag skulle kunna tänka mig att jobba med.
 
2013-09-26 @ 21:47:45 Allm�nt Permalink


Kommentarer
Postat av: Elin

Vad kul att dom vidgat sin utbildning och att ni fick en liten insyn på unghästutbildning :-)
Men att ramla av behöver inte vara en sån stor del i det hela ;-) men den diskussionen kan vi ta vid någon uteritt ;-)

2013-09-26 @ 23:18:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0