Hoppträning nr 2

Vet inte om jag sa det så tydligt men tanken är att jag ska hoppa Bolero varje eller varannan vecka nu under sommaren, bra träning för mig att ha kontinuerlig träning även fast nästan alla Elins hästar för tillfället är dåliga. Det är Maggie som jag kan hoppa vilket jag också kommer göra men passar på att hoppa Bolero under sommaren när jag har lite extra tid, se vad han och jag kan få fram tillsammans :)

Red fram och började sedan att galoppera över bommar, sju stycken i rad för att han skulle hålla samma stadiga galopp hela vägen. I början var han så nonchalant och bara sparkade på alla bommar så höjde upp två av dessa bommar till 50cm och då blev han mycket mer försiktigt om tassarna :)
Sen hade jag en 5 och en halva fast 6m istället då han är häst. En travbom in, litet kryss och sedan ut över ett räcke. Tanke var sen 4 galoppsprång och ett räcke men vi kom aldrid dit utan fick göra en volt där istället för att han skulle lyssna på mig. 
Först gick det inte alls bra och han drog iväg med mig ordentligt men sen fick jag in han på en volt med lite bättring och sedan kom Elin - min räddare i nöden!! Haha nej men började tvivla lite på mig själv, var volter verkligen lösningen på vårt problem - skulle det göra saken bättre? Då kom Elin dit och vi fortsatte med volten, fick då som en bekräftelse att det är att bra sätt att jobba på. Känns bra att veta och vi tog volten i arbetsgalopp och bröt sedan av för att trava över krysset. Övningen funkade bra och han lyssnade så otroligt fint sen!
Fick även några avbrott från galopp efter ett hinder på rakt spår, riktigt stort framsteg och det vi söker - att inte alltid behöva lägga volt för att han ska börja lyssna :)

Vände sedan på hela steken och tog galoppbommarna och sedan krysset samt kombinationen. Vi såg då tydligt att Bolero är mer osäker i höger varv, hans svaga varv muskulärt är vänster men där verkan han också vara mer självsäker. För här i höger varv fick vi flera stopp på galoppbommarna samt kombinationen så en osäkerhet syntes där. Men vi tog oss igenom och över galoppbommarna riktigt snyggt några gånger - kul! 

Det är kul men en utmaning som sagt och han är riktigt roligt att arbeta med när han börjar att jobba med mig och inte bara rusar före. Så roligt att hoppa honom för man känner verkligen vad roligt han tycker att det är samt att man ser öronen som är spikad framåt och en häst som så gärna vill framåt! Trevlig kille och med lite stöd, hjälp och utbyte av tankar med coachen Elin så tror jag att vi kommer kunna lösa det här och komma bort från rusandet :)
Stort TACK till min käre far för att han filmar mig även fast att han så gärna själv vill se direkt hur det ser ut, är nämligen svårt att titta genom kameran men jag är evigt tacksam! <3

2014-06-29 @ 22:37:02 Bolero Permalink


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0