Dressyr + förkylning

Jag har anmält mig till en tävling som är på söndag, en dressyrtävling där jag ska tävla LC:1 med Maggie och LB:1 med Fresa.
Tanken när jag anmälde mig var att kul att bara komma runt en program med ponny och sen med Fresa så lite träning inför i höst då jag ska tävla allsvenskan med det programmet.
Känner nu i efterhand att jag var väldigt kaxig att anmäla mig på två, varav första gången jag kommer rida LB och jag hade ridit ett dressyrpass på ponny och noll dressyrpass på Fresa på nästan ett år. Inte ridit ett dressyrfokuserat pass sen förra sommaren någon gång...

Så igår trots förkylning så kände jag att jag verkligen behövde träna på båda, så jag och Elin red över hästarna till stora sandbanan och Elin stod på backen för att hjälpa mig. 

Red fram ponny och red sen programmet en gång. När jag gjorde halt och hälsning, när jag var klar så höll jag på att bryta ihop på plats, på Maggies rygg mitt på banan. Jag kände mig så fruktansvärt dålig och patetisk, studsade runt som en vante, fick fel galopp och ponnyn försökte springa ifrån mig, vinglig där det skulle vara rakt, fel galopp, och lyckades inte få en rakt och stilla halt på slutet...
Jag visste absolut inte vart jag skulle ta vägen, vinka hejdå till tävlingen och aldrig sitta på en häst igen - så var känslan! Jag vet inte alls vad som hände men jag bara kände och såg fel i allt jag gjorde, helt tappat förmågan att rida. Nej usch, den känslan vill jag aldrig känna igen - jag var helt uppgiven!

Elin såg känslorna jag hade direkt och var snäll och gav ingen dålig kritik, då hade jag börjat böla! Elin sa några saker hon ville se igen och därefter tog jag om programmet. Vad hände?! Helt plötsligt så funkade saker och jag kände att vi var ett under denna ritt, allt gick mycket bättre och jag tror nog att det var ett leende när jag gjorde den avslutande halten. Att det kan vända så fort, känslan är otroligt viktig och den andra gången så hade jag en så sjukt mycket bättre känsla! Då var jag verkligen taggad till tävlingen och det är jag nu - dock lite orolig om jag skulle få samma känsla i början igen... Jag vet inte vad som har hänt men jag har verkligen inget självförtroende och är otroligt kritisk. Mer positiv energi och jag hoppas på ett bra genrep på torsdag när jag ska rida båda en gång till i dressyr innan tävlingen.
 
Därefter satt jag upp på Fresa, sätter mig ner i traven efter ett tag och känslan var "INTE IGEN" - nu kunde jag inte sitta på henne -.-
Men lite jobb på en åttvolt i både trav och galopp sen red jag programmet. Riktigt go känsla, lyckades komma ner i sadeln större delar, galoppfattningarna var så otroligt bra! Kändes faktiskt riktigt bra och Elin sa några saker som jag skulle tänka på, så gjorde om några delar. 
Den grejen på söndag så vi kommer få mest problem med är den ökade skritten, Fresa har skritt och taktning just nu. Eller när jag rider henne då jag inte känner henne så väl, men det är något som jag vet att vi får träna på till i höst! Fresa är otroligt häftig att rida då hon är så motiverad att jobba, vissa stunder vill hon nästan för mycket ;)

Ska bli roligt att tävla men lite kaxigt som sagt, två olika program och två ganska olika hästar som jag inte känner så bra än! Får göra mitt bästa och försöka ha en god inställning.
 
Stort tack Elin för all hjälp och för att du låter mig rida dina fina, fina hästar. Trots ett psyke hos mig som inte är att lita på ;)
2014-05-20 @ 18:51:00 Fresa ♥ Permalink


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0