Barbackaridning och uteritt

Igår så tog jag först in Fresa & Cereza så dem fick äta lite innan tränset och barbackapadden åkte på Fresa. Sen tog jag ner Fresa (och Cereza) till ett litet fält i närheten, kände lite på henne i skritten och började sedan att visa henne att det var något på gång.

Galoppfattningarna tog hon direkt och for iväg på halvlång tygel, största anledningen till detta pass var att Fresa skulle få sträcka på benen samt att jag skulle få lite balansträning. Balansen jag har just nu är inget att skryta om men jag jobbar på det. Igår så andades jag i alla fall så det blev ingen kramp i magen, vågade även slappna av och lita på Fresa - höll inte mantag hela tiden och det är stort!

Därefter gick jag upp med dem till stallet igen så de fick i sig lite kladdmat innan det var dags för hagen igen. Hämtade in nästa häst så att Zydansie också fick äta innan passet. Hon åt och sedan tog jag på tränset och tog även ner henne till det lilla fältet.

Kände på henne i skritten att hon lyssnade på mina hjälper och sedan försökte jag att tagga igång henne. Taggad var hon helt klart men ville bara fara iväg i någon sorts älgtrav. Efter många avsaktningar och användning av spö på bogen så inte hjälpte att få henne i galopp så tog jag spöt på rumpan istället. Sen for hon iväg i galopp och hon galopperade verkligen på, just det vi söker hos henne nu så det var kul. Gjorde några avbrott och igångsättningar och det funkade på bra, även i andra varvet så jag var riktigt nöjd verkligen!

Riktigt nöjd över båda passen och det här höjde verkligen mitt självförtroende för min balans, riktigt kul. Dock så lyssnade inte Zyd så bra i avbrotten så jag hamnade på hennes manke några gånger och det är ju mindre skönt ^^

Idag så blev det en uteritt med Elin och Johanna (ny tjej i stallet), jag satt på Fresa och vädret var allmänt tråkigt. Men om inte uteritten hade blivit av så hade jag stannat inne hela dagen och uteritten var trevlig trots vädret så det var det värt ändå, ingen har dött av lite regn. 

Var ute i ungefär två timmar och tog oss igenom skog och mark, trevligt var det och nu (kanske) har jag lärt mig en ny ridväg. Det märks om jag ska rida den själv någon gång ;)
Elin var gullig och skjutsade hem mig efteråt då det var en sådant oväder och min regnjacka hade börjat att släppa in vatten så jag var kall och blöt.

Inga bilder togs dessa dagar så det blir en gammal bild på Fresa
2013-07-10 @ 22:18:35 Fresa ♥ Permalink


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0