Onsdag - Ruda ♥

I onsdags red jag Ruda. Jag red barbacka eftersom det var terminens sista lektions pass för mig, eller ja för alla som rider på onsdagar.
Jag satt upp och vi började skritta fram lite, fick spö men gav tillbaka det för kände att hon gick på så antog att hon skulle gå för egen motor. Tycker också att det är enklare att hålla händer och allt rätt utan spö eller vad tycker ni?
Själva passet så bestämde vi alla själva vad vi ville jobba med i dressyr , ridläraren sa bara till när vi fick börja galoppera. Så vi fick skritta och trava som vi ville bara vi var i samma varv och höll uppsikt för varandra. När vi väl började jobba kände jag att hon var väldigt mjuk och fin för hon gick ner och började jobba på en gång. Lite skänkel och lite tygel så hade jag henne där jag ville ha henne.
Sen böjade jag trava och först ville hon springa på men satt djupt, lirkade lite med fingrarna och höll om med benen så samma sak där, hon kom ner i ett aktivt men bra tempo och jobbade på och inunder sig även i traven. En riktigt underbar känsla med en häst som inte är som de andra ridskole-hästarna som är hårda i munen och allmänt sega. Visst är inte alla så men att jämföra dem så skulle man tro att Ruda är en privathäst.
Sen när vi fick börja galoppera så drog hon ner huvudet ,trodde hon ville gå i låg form bara, men då brassade hon på och galopperade i full kareta och hon insåg väl att jag inte skulle kunna stanna henne så lätt när hon gick sådär så hon fortsatte.
Tillslut fick jag stopp på henne men jag hade jätte svårt hela tiden i galoppen och kunde knappt få henne att galoppera på volten men när hon gjorde det så gick det fort.
Gav upp efter ett tag med galoppen och jobbade henne i traven istället och då gick hon klockrent igen!!! :D
Underbar häst men skulle vilja dra ett streck över galoppen.

Ruda är den ljus bruna/fuxen i mitten ♥ 
2011-06-18 @ 21:47:02 Stjärnholm Permalink


Kommentarer
Postat av: ellen

va med i veckans blogg hos oss :)

http://kingsen.blogg.se/2011/june/veckans-blogg.html#comment

2011-06-18 @ 22:36:23
URL: http://kingsen.blogg.se/
Postat av: hanna ^^

sv: såg det men var det ok att jag tog en annan bild på alex den som är i inlegget under ? för jag kunde inte ta den du skickade och orkade inte leta upp ^^

inlägget kommer upp på måndag tror jag!

2011-06-18 @ 23:04:59
URL: http://kingsen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0