Uteritt med Lucy och Elin & Fresa

Stack iväg med Lucy från stallet vid halv ett och så började vi röra oss mot Flättna. Väl där väntade vi in Elin som kom åkandes och då fick Lucy gå in i stallet där för lite unghäststräning.
 
Väl iväg från stallet så fick jag lite tips av Elin hur jag ska jobba och tänka med Lucy när hon vill trava iväg, jag vet inte riktigt hur jag ska förklara det men det lät väldigt logiskt när Elin sa det! Vi klättrade lite i skogen, pulsade i snön samt red på en volt runt X antal träd och jobbade för att få till bakbenen på rätt plats samt att hon ska flytta sig för innerskänkeln.
Efter lite jobb på volten tyckte Elin att hon såg en bra skillnad, var svårt att känna skillnad då jag fick hårda kvistar i ansiktet ganska många gånger vilket störde koncentrationen. Blev helt klart mer taggad på att flytta henne utåt för innerskänkeln då man annars fick slag av kvistar i ansiktet men det var svårt. Lucy är så nonchalant och stänger av huvudet så det är svårt att få henne fokuserad och sugen på att lyssna.
Sen fick även Elin sitta upp och jobba henne lite på ett fält, har inte full koll på allt de jobbade på då jag var en bit bort samt att jag inte är så duktig på att se hur man jobbar hästen men Elin kämpade iallafall.
 
Det faktum att Elin hade så pass svårt att få Lucy att lyssna och flytta sig för tryck, även då Elin faktiskt är så duktig och utbildad, gör så att jag börjar tvivla på att en själv kommer att kunna komma in i huvudet på Lucy och få henne att sammarbeta.
 
På vägen tillbaka till Flättna så fick jag äntligen sitta på Fresa. Jag har länge varit förtjust i Fresa och har även suktat eftet att få sitta på henne rygg. 
Det är nog första gången då jag verkligen känt mig som en riktigt nybörjare. Hade ingen koll på hur jag skulle sitta, hur jag skulle använda sitsen eller vad jag fick/kunde göra. Att bara stanna hästen var en rejäl svårighet i sig.
Jag skulle inte använda "tygeln" som i det här fallet var ett grimmskaft utan jag skulle använda kroppen för att stanna och det kan Fresa. Men det gick inte, jag försökte att vara övertydlig och använda rösten men Nej sa Fresa och sket i mig.
 
Då börjar jag undra om jag gjorde fel och Fresa inte förstod eller om jag gjorde rätt men att hon kände att man kan skita i mig. Hur som helst var det Fresa som bestämde väg och takt hem och jag fick mig några pisk snärtar på armarna för att Fresa inte gick där jag själv skulle ha velat gå.
Så den stora frågan, är jag sugen på att sitta upp på Fresa igen? Haha nej inte direkt. Kände mig helt vilsen och hade verkligen noll kontroll varken på hästen eller mina egna rörelser och det var väldigt frustrerande.
 
Känns mycket säkrare och trevligare att stå på marken brevid Fresa istället, där är vi i samma höjd och förstår varandra någorlunda. Drar jag lite i grimmskaftet så önskar jag att hon går med mig. Börjar hon gå iväg och jag håller i grimmskaftet så hoppas jag på att hon stannar hos mig istället men förstår att hon gärna går en sväng... ^^
 
Fresa är fin iaf ♥
Sen fina snälla Elin med Vigge för några veckor sedan ♥
 
2013-04-01 @ 20:27:00 Fresa ♥ Permalink


Kommentarer
Postat av: Elin Eriksson

Du jobbar Lucy super fint, och det blir bättre o bättre för varje gång jag ser er så framtiden är ljus.
Du kommer få sitta på Fresa många gånger till och då lovar jag att inte sitta och fokusera på en annan häst utan ska fokusera på dig. Det är svårt med en så pass känslig häst och som är riden på så många olika sett, detta gör att man måste vara tydlig men med små signaler. Du kommer komma in i det ;-)

2013-04-01 @ 22:12:14
URL: http://misselineriksson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0