Trevlig kväll i ridhuset

Igår kväll var jag i ridhuset med Elin och hästarna. Lite NH stod på schemat och Elin gav mig Zydansie att jobba med. Vi hade dragit fram två tunnor att skicka hästarna emellan, två sockerbitar med samma tänk samt en vattenmatta som hästarna skulle kliva på. 

Eftersom att Zyd har gjort sig illa i ansiktet så knöts repgrimman runt halsen på henne istället, kändes inte lika bra då man inte fick kontakt med nosen och man fick ta mycket mer i repet för att få en reaktion. 
Men gjorde en liten snabb koll med att flytta rumpa samt bog, att hon kunde komma in till mig och en roligt övning med att byta från att hon gick på vänster till höger sida om mig - den sista övningen gick verkligen super!

Sockerbitarna var inga problem men tunnorna var inte helt okej, första gången så hoppade hon som om att hon hoppade över dem även fast att det var bara luft under henne då. Alltså det fanns utrymme så hon kunde gå emellan men hon ogillar trånga utrymmen och löste det först med att hoppa över. 
Men efter ett par gånger så funkade det och hon gick lugnt igenom. Vattenmattan gick förvånandsvärt bra! Hon gick över den som ingenting och jag hade förväntat mig att hon i alla fall skulle velat stå och lukta på den ett tag.

Sen fick jag ett längre rep och gick bort till en yta utan några föremål i vägen och jobbade lite i trav och galopp. Även här så är jag otroligt nöjd och förvånad över att galoppfattningarna gick så bra som de gick! Sist jag försökte med det ute så gick det inte alls men hon tog dem riktigt bra! :)

Under hela den här tiden så jobbade Elin med Fresa, dock såg jag inte så mycket av det dem gjorde. Men sen jobbade Elin lite med Cereza också, såg bara slutet av deras jobb med övningarna men otroligt roligt att se hur modig hon är! Hon gick på vattenmattan som om ingenting i stort sett, ett halvt år gammal och tar det med sådan ro! Riktigt kul att se

Sen tog även Elin och jobbade lite lastträning med transport, började med Cereza som var så sjukt duktigt! Elin är så tydlig och Cereza så himla modig, det såg riktigt trevligt ut

Därefter så tog Elin och jobbade med Zyd som inte alls var roligt, de var vädligt oense om vad de skulle göra och Zydansie var inte alls trevlig :( Till slut så släppte det och Elin fick in henne i transporten några gånger. Lät henne vila och hon tog sedan Fresa som har full koll på hur det där funkar, härligt att se lastning som är så enkel!

Efter en stund gav Elin mig Zydansie och jag fick lasta henne, det funkade utan problem och det var jätte skoj! Kul också att Elin gav mig Zyd som varit bråkigast och inte Fresa som bara går in, för jag behövde vara vaksam och ha koll på bogarna så jag han korrigera innan det blev fel :) Roligt att hon lät mig prova även om hon hade jobbat igenom problemet!
Hela gänget (inte bild från igår)
2013-12-08 @ 14:48:04 Zydansie ♥ Permalink


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0