Tränat på att lära ut

Idag så följde jag med Viktoria ut till Lucy. Hon hade önskat att jag skulle hålla lite lektion för henne och så blev det, till och med en barbackalektion (mitt förslag)!
Fick sitta upp några gånger på Lucy för att känna på henne, veta vad jag skulle kräva av henne och Viktoria samt lite hur jag brukar gå till väga.
De jobbade på bra i den stekande solen men Viktoria gav mig vissa kommentarer, jag sa till exempel att yttertygeln glappade lite och får svaret: "det gör den inte alls!". Haha men det är nog för att jag och Viktoria är så pass bra kompisar och då kan man vara lite uppnosig.

Så jag fick säga åt henne några gånger att jag inte lurade henne utan att jag försökte att hjälpa henne och då blev det lite bättre. Ville att Viktoria skulle öka galoppen på den stora sandbanan så att Lucy fick sträcka ut sig och värma upp kroppen. Efter något varv så sa Viktoria att hon tyckte att det var lite läskigt när Lucy drar ner huvudet i galoppen så jag fick sitta upp :D

Gav Lucy lång tygel och manade på henne, hej och hå vad det gick och det var riktigt kul. Det tyckte både jag och Lucy! I galoppen när man ökar så drar hon gärna ner huvudet och tågar på men hon är aldrig elak, hon bockar inte utan hon gillar bara att ha det väldigt långt nere. Var kul att känna på hennes snabba galopp barbacka och nu har jag tränat min balans lite ytterligare idag. Anledningen till att jag verkligen vågar släppa Lucy och låta henne springa på är för att jag red henne i ungefär 2år och jag litar på henne, det känns som om att jag vet hur hon funkar och då vågar jag släppa och njuta!

Efter galoppen så fick Viktoria sitta upp igen och göra lite olika övningar som jag kom upp med, mycket övergångar och fokus på att Lucy skulle hålla igång ett bra tempo. Inget jobb alls på att hästen skulle gå i form utan mer att Lucy skulle lyssna på Viktoria och bli alert. En hel del traggel men mot slutet så såg det mycket bättre ut och tror att Viktoria förstod mer av det jag sa då också.

Viktoria och Lucy för några månader sedan:
2013-07-12 @ 23:43:00 Lucy ♥ Permalink


Kommentarer
Postat av: Kajsa Johansson

Att rida barbacka är alltid nyttigt! Helt klart det bästa sättet att träna sin balans på! :) ♥

2013-07-14 @ 21:53:59
URL: http://kkajsajohansson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0