Lång torsdag

Igår cyklade jag hemifrån strax efter 9 till stallet och sen cyklade jag hem så att jag var hemma ungefär halv fem. Det var bara att hoppa in i duschen och iväg igen då jag skulle vara hos Iqra till fem. Kom några minuter sent men hade en sjukt mysig kväll där med Iqra och Linn. Vi såg på film och jag kom hem vid ungefär tolv/halv ett.

Hade en fantastisk dag i stallet igår. För när jag kom dit så fördrev jag tiden med att mocka lite i en hade till Elin kom, det blev 5 kärror^^
Sen tog vi in hästarna och pysslade lite innan vi gick ner på banan, där Elin hade ställt fram lite olika redskap som man kunde jobba med, lite pallar, en fålla och även dukar med olika tecken på marken som hästarna skulle gå över.

Jag jobbade lite med Fresa och gjorde först det jag lärt mig från innan, flytta framdel, ut på volt och sedan flytta bakdel. Även lite att jag skulle gå vi sadelläge och leda henne, där fick jag lite extra tips och instruktioner av Elin och då gick det mycket bättre. Behövde i stort sett bara titta på Fresas bakdel och gå lite emot den så flyttade hon den, helt fantastisk häst!!

Sen jobbade jag lite med det som Elin ställt fram och det var första gången som jag provade på pallarna men har sett Elin jobba med dem förut. Svårare än man kan tro och svårt att veta om man själv är otydlig eller om hästen bara försöker komma undan.

Fick sedan även pröva lite med Zydansie med pallarna och även att få in henne i fållan. Hon skötte sig utmärkt bra och det var första gången för henne i fållan och andra gången (tog in Fresa en gång i den innan) jag förde in en häst i den. Hon var så himla duktig och det kändes verkligen som om att hon försökte i de allra flesta fallen.

Fick även lasta henne sedan då fållan funkat så bra, samma sak där, en lugn häst som bara lyssnade och gick in!! Helt otroligt att Elin har lyckats göra såna underverk med den här hästen på så himla kort tid! För ungefär tre veckor sedan hämtade hon hem henne och då var lastningen katastrofal, Zydansie slängde sig ur transporten hur många gånger som helst. Efter det så har Elin lasttränat med henne en gång och så kunde jag igår lasta Zydansie utan några problem alls, jag som inte har någon vana alls av att lasta en häst.
Först en bild på när Elin jobbade med förberedande saker inför transport för mindre än en månad sedan och sen en bild från igår som jag lånade från Elin.


Helt otroligt hur duktig Elin är med hästar och hur duktig hon är på sina saker!!
2013-06-07 @ 12:02:22 Permalink


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0