Svaren på frågorna (blev ett väldigt långt inlägg)

Anonym 
Vad tycker du att du är både bra i och dålig i inom ridningen?
Något som jag vet att jag är dålig på inom ridningen är främst att använda mina händer på ett korrekt sätt, jag blir lätt hård i min hand och speciellt om hästen jag sitter på stretar emot och är stel i någon sidan eller båda.
Något annat som jag är ganska dålig på mentalt är att tro på mig själv och hästen, att verkligen kunna känna att jag/vi fixar det här.
Sen är jag som det flesta andra, har suttit här länge nu för att försöka att komma på något som jag är bra på inom ridningen. Jag ser allt svart på vitt och jag vill framåt i ridningen och kan därför inte komma på något som jag är bra på inom ridningen då allt kan/behöver förbättras. Men om jag ska försöka att säga något så är jag öppen för nya utmaningar och vill gärna lära mig mera, inte för att det är något som jag är bra på inom ridningen men jag kan tyvärr inte svara på det. Kan inte komma på något som jag är bra på där.

Kan du inte lägga ut videos när du rider? 
Jag ska försöka att bli bättre på att lägga ut videos när jag rider men oftast så är jag i stallet själv och då har man ingen som filmar. När jag väl har någon med mig så brukar jag be den ta kort men jag ska helt klart försöka att lägga ut lite videos när jag rider, ska bara få någon som kan filma först :)

Rider du lucy fortfarande? För du skriver ingenting om henne.
Nej jag rider inte Lucy längre, jag slutade som medryttare på henne för ungefär 2 månader sedan. Därför skriver jag inget om henne längre här på bloggen då jag inte träffar henne i veckorna. 

Vad tycker du om Stjärnholm? Asså hästar, lärarna och din ridgrupp?
Min ridgrupp den gillar jag starkt, pratar med de flesta där och det finns några i den gruppen som jag gillar massor. Lärarna gillar jag, dem allra flesta i alla fall. Beror ju lite på hur du menar också. Tycker att alla är trevliga och så men man har ju sina favvo lärare som man helst rider för, som man föredrar. Hästarna kan jag ju inte heller kort och gott säga att jag gillar alla, man gillar ju olika typer av hästar. Sen finns det vissa hästar på Stjänholm som inte riktigt kan uppföra sig och bara tågar över folk, så det finns både hästar som jag gillar och inte gillar i både ridning och hantering.
Stjärnholm generellt tycker jag är en helt okej ridskola men det finns andra närliggande ridskolor som jag egentligen föredrar, det är egentligen bara pga att det ligger närmast som jag har valt den. Menar inte att jag inte trivs där men det finns en annan ridskola som jag mycket hellre skulle rida på om det låg närmare. Cykelavstånd är en viktig faktor för att jag ska kunna rida på den ridskolan.
 
Hur länge har du ridit?
Jag började rida när jag var runt 8år så det är ungefär 8-9år som jag har ridit.
 

Vad har du för mål inom ridningen?
Jag har ingen direkta mål, har som många andra drömt om att tävla i globen men det är inget som jag drömmer om längre.
Mina mål skulle väl i så fall vara att bli så bra som möjligt och ha förståelse för allt det jag gör inom ridningen. Jag vill även prova på så många olika ridstilar som möjligt så man faktiskt kan känna om man har satsat på rätt sak eller inte.

Ebba Lagerström http://ebbalagerstrom.horseworld.se/  
Vad kände du när du fick förfrågan om att få bli medryttare på Fresa? Hur tänkte du kring Lucy?
Jag blev först av allt stolt över att någon frågar mig om jag vill rida personens häst, hedrad. Sen att det var en så pass fin häst som Fresa gjorde ju saken bara ännu roligare. Kommer dock inte riktigt ihåg varför Elin sa att hon frågade just mig, tror att det var något om att hon ville känna att hon kan lita på sin medryttare. Det känns ju riktigt fint att någon känner förtroende för en. 
Men det kom inte så mycket känslor först, utan det var mest att jag tänkte på saken fram och tillbaka, börja med Fresa och sluta med Lucy eller fortsätta på samma sätt som jag hade gjort i nästan två år. Sen när jag väl bestämde mig för att jag ville ha en förändring så blev jag så himla upprymd, det är någon som vill att jag ska börja hålla på med hennes häst (hästar idag) och jag tänker tacka ja.
Jag tyckte såklart att det skulle bli tråkigt att sluta med Lucy, himla härlig häst att hålla på med och jätte rolig att hoppa. Men dressyren var inte alls rolig vilket gjorde beslutet mycket lättare, såg inte alls bra ut för om hästen skulle gå fint så var mina skänklar överallt och jag fick jobba som en tok.
 
 
Saknar du Lucy mycket?
Jag saknar Lucy, helt klart! Men inte så mycket i ridningen faktiskt utan mer från marken, hon är en så himla fin personlighet. Hennes personlighet är den jag saknar allra mest. Även lite att hoppa henne då vi verkligen hade roligt tillsammans då, men jag ångrar inte mitt val att sluta med henne. Hon är ändå inte långt bort och jag kan gå och mysa med henne närsom.

Favorit häst på stjärnholm?
I dressyren så är det helt klart Frans, tycker att han är helmysig och väldigt mjuk och fin. I hoppningen så är det faktiskt Betty trots att jag bara har hoppat henne en gång. Men jag fastnade direkt för hennes inställning så nu är hon en klar favorit i hoppningen!

Vill du ha en egen häst?
Jag har velat ha en egen häst men det har väl alla hästmänniskor någon gång velat. Men som jag tänker idag så vill jag inte ha en egen häst. Jag vet hur mycket jobb och tid det krävs så jag är absolut mer än nöjd med att "bara" vara medryttare. Det kanske är något som ändras i framtiden men det är så jag tänker nu :)

Vad skulle du göra om du fick 1 000000? 
Jag har faktiskt ingen aning, skänka mycket till släkt och familj men sen skulle jag nog spara mycket. Haha vilket tråkigt svar, jag skulle självklart köpa nya kläder och fixa till i garderoben men där skulle det ju inte försvinna så mycket pengar...
Jag är sparsam av mig och vet inte riktigt vad jag skulle vilja "slösa" massa pengar på.

Vad vill du bli när du blir stor??
KRAMKRAM!!
Haha usch vad jag ogillar den frågan. Får även ofta frågan om vad jag planerar att göra efter gymnasiet men jag vet faktiskt inte. Har alltid velat jobba med djur men innan jag valde gymnasium så ändrade jag mig och nu vill jag inte alls jobba med djur längre. Men vad jag kommer att bli när jag blir stor det får framtiden visa för just nu så har jag inte den blekaste.

Elin http://elolinon.horseworld.se/                                                                                                                 
Hur ser du dig själv som ryttare?
Jag ser min själv som en ryttare som vill mycket, ibland för mycket. Jag har ett ganska dåligt tålamod och vill ha en förändring så snabbt jag har börjat med något, otålig. Men jag är en ryttare som inte är rädd att prova och jag försöker att inte döma andra alltför snabbt, alla är nybörjare någon gång och man vet inte alltid vad andra ryttare tänker. Så jag försöker att vara öppen både inom ridningen och när jag möter nya ryttare.
 
Vad har du för mål inom ridningen?
Jag har som tidigare nämnt här uppe att jag inte har några direkta mål utan att jag vill lära mig så mycket som möjligt inom hästvärlden, både ridmässigt och hästvetande. Har väl även några små mål i huvudet att komma iväg på någon riktigt tävling, alltså att åka iväg med transport (komma bort från ridskolan man brukar vara vid) och tävla. Men inga direkta mål om vilka klasser jag vill kunna tävla utan det får ta den tiden det tar men jag vill så långt som möjligt!

Vad har du för mål utanför ridningen?
Det har jag aldrig tänkt på, kan man ha mål utanför ridningen? ^^
Jag har egentligen ingen aning om vad jag ska svara på det men jag vill ha ett fast jobb som jag gillar och som jag även får en bra lön på. Om det antingen är en bra lön eller ett jobb som jag verkligen gillar och trivs med så är det senare nämnda som är viktigast.
Men jag har mål att gå ut skolan med höga betyg så jag får lättare att komma in på den högskola som jag vill, vet inte om jag kommer gå högskola direkt efter gymnasiet men det märks.

Vart ser du dig själv om 2år? (behöver inte bara vara inom ridsporten)
Om två år så har jag precis tagit studenten så jag lär nog fortfarande vara kvar i min nuvarande hemmastad och förhoppningsvis så har jag ett sommarjobb eller kanske redan ett bestämt arbete som jag kommer att jobba på i något år beroende på om jag bestämmer mig för att jobba något år innan högskola eller inte. Jag ser mig fortfarande kvar hos dig och dina hästar, det har funkat bra, några motgångar men massa fina minnen och upplevelser tillsammans.

Vart ser du dig själv om 5år? (behöver inte bara vara inom ridsporten)
Om fem år så går jag antingen på högskola eller så är jag precis klar med mina kurser och studier. Då innebär det att det är dags att söka jobb och nu bor jag inte längre hos min far. Alla högskolor ligger långt bort men jag brukar åka hem över helgerna. Nej usch det här vill jag inte tänka på, jag vill inte flytta ifrån min far...
Jag ser fortfarande att jag rider men inte så mycket då jag har fullt upp med skola och det är för långt fram för att jag ska kunna göra en chansning på vart du (Elin) och dina hästar har tagit mig.

Vart ser du dig själv om 10år? (behöver inte bara vara inom ridsporten)
Massa svåra frågor du ställer... ^^
Om tio år så har jag ett fast jobb och jag håller på med hästar på min fritid, jag har ingen egen häst men jag har mycket kunskap och håller på med hästar som jag verkligen gillar. Vem vet, det kanske är western som är min grej då. Allt kan ändras på någon dag så det är framtiden som får visa hur allt blir i slutänden.

Vad tror du kommer få, och vad vill du få ut av din tid med Fresa, Cereza och Zydansie?
Min tid med dina hästar kommer att ge mig massa kunskap och ett helt annat sätt att tänka. Jag lär bli bättre på att se saker från flera perspektiv och jag kommer att lära mig ett helt nytt sätt att rida.
Jag hoppas att jag får en lång tid med dina hästar då ju mer tid jag spenderar med dina hästar och dig desto mer lär jag mig, jag lär mig saker varje dag jag är ute i stallet samtidigt som du är där Elin.
Vad jag vill få ut vet jag inte riktigt då jag redan får så mycket gratis. Vet inte vad man mer kan vilja få ut av sina medryttarhästar än vad jag redan får idag.
Jag får kunskap och lärdom och på köpet med dina hästar så har jag ju fått den bästa tränaren, dig! Du kan Fresa utan och innan och du ser så himla mycket. Det ska bli roligt att se vad dina hästar och du ger mig och jag hoppas att kunna ge något tillbaka ♥


5 positiva saker om dig som person
Skitsvårt!
Jag är en glad person som gillar utmaningar, jag försöker alltid att vara ärlig, jag är en trogen vän som hatar att bråka och sen är jag ganska duktig på att passa tider. Sen kan jag ju vara sen - självklart. Men jag gör alltid mitt yttersta för att komma i tid och skäms över att vara lite sen.

5 negativa saker om sig själv som person Kanske dessa frågor behöver lite tankekraft ;) ♥
Mycket lättare!
Jag kan vara snabb i humörsvängningarna om det var länge sedan jag åt, då kan jag bli värsta krokodilen. Ibland så är jag läskigt dålig på att lyssna, kan sitta och nicka men sen märker jag att mina tankar har farit iväg och jag inte har något koll alls på vad personen har sagt, riktigt pinsamt!
Jag är ganska lat, försöker att göra det lättaste möjliga i de flesta fall. Jag är otroligt svag för mitt sockersug, blir jag sugen på godis så kan jag få värsta abstinensen.
Jag skjuter alltid upp saker, sånt som jag ska göra på dagen till exempel läxor och sedan är klockan så mycket så jag tar det nästa dag, sen nästa dag osv.

Kajsa Johansson http://kkajsajohansson.blogg.se/                                                                           
Vilken är din största dröm inom ridningen?  kram!
Har jag redan svarat på två gånger här över, har ingen riktigt största dröm inom ridningen :)

Ida http://idawoxlin.horseworld.se/                                                                                                                
Härlig bild :) 

Ponny/häst
Sommar/Vinter
Godis/glass
Haha den sista beror ju på vilket humör man är på så jag måste få svara båda (a)



Tack för alla frågorna, bara att fråga mer om ni undrar något eller inte förstår mina svar!
2013-06-21 @ 21:12:22 Allm�nt Permalink


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0