Snabblärd

Denna dag bjöd på ett hopp-pass med Bolero igen. Tanken från början var ett kort pass som jag fått som tips av Elin, då de andra två gångerna som jag hoppat honom så har det blivit väldigt mycket och vi vill behålla hans glädje till att hoppa - så ett kort och roligt pass för honom var planen. 

Hoppade fram på ett litet kryss som hade en travbom framför sig, fick galopp efter och lyckades på första försöket att bryta av till trav på rakt spår!! Det som vi såg som det största problemet var att han alltid drog upp huvudet och rusade iväg, jätte svår att få stopp på men nu gick det direkt. Ren lycka och vi tog det krysset några gånger. 
Sen på en långsida så var det två kryss med 21m emellan ungefär, kom in i trav och gjorde en volt emellan och hoppade då även ut i trav då jag bröt av. Men sen provade jag att komma in i trav, hoppa krysset och då landa i galopp men istället för volten så fortsatte vi rakt fram till nästa kryss. Det gick också fantastiskt bra och fanns inte minsta antydan till att han skulle rusa ifrån mig utan jag kände verkligen hur han väntade för att se vad jag ville. Fick första gången blev det fyra galoppsprång emellan men sen fick vi även fem galoppsprång så redan nu kan jag påverka honom mellan två hinder - vilket första gången jag hoppade honom inte gick. 

Otroligt roligt och han är så snabblärd, kände verkligen hur han försöker göra rätt. Det var ett toppenpass på 30min, blev kort och det var så lätt att bryta i tid då jag var så nöjd och han också verkade väldigt nöjd. Vi tog kryssen med galopp emellan från båda håll utan problem, det enda mellan hindrena var att Bolero blir vinglig i högergaloppen, han vill flyta bort från hindret men så länge jag var där och verkligen med honom så lyssnade han!
Fantastiskt roligt att man redan kan se en stor utveckling hos honom! :)
2014-07-06 @ 19:22:20 Bolero Permalink


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0