Hur gick det idag då?

Hoppade Bolero idag som nämnt tidigare, stort tack till Erika som lät mig prova honom idag! :)

Red fram lite och kände igen att jag gillar honom, så lätt och trevlig i traven. Galopperade också fram och sen tog vi oss över lite bommar till en början. Allt gick bra och han lyssnade ganska fint här. 
Men så fort bommarna åkte upp lite (små hinder) så bet han tag i bettet och skulle rusa iväg direkt efter hindret. Så började lägga volter efter varje skutt och han har en tendens att byta galopp och lägga sig i kors så vi jobbade dels på att inte bara springa iväg efter hindret samt att försöka hålla samma galopp på volterna - det blev helt klart en förbättring mot slutet!

Hoppade bara upphöjda bommar mest och mot slutet höjde vi lite så han fick lyfta lite högre. Hoppningen i form av sprången är absolut inget problem, han är något osäker själv på vart han ska hoppa av och han är svagare i vänster galopp och lite svårare där men annars var själva hoppen inga problem alls! Bara arbetet efteråt som vi fick jobba lite med, kände helt klart skillnad och det var kul!
Men jäklar vilken utmaning han var, inte en lugn stund alls och var hela tiden tvungen att vara med i skallen på vad som skulle hända här näst samt ha koll på honom. Helt flåsig och svettig blev jag men det var kul!
Låter som jag ska börja hoppträna lite med honom och det ska bli kul, se om han och jag kan jobba fram något bra tillsammans! :)
Jag är dålig på att trampa ner hälen som vanligt men blir att tänka extra mycket på det nästa gång. Sen även eftergiften i vissa språng samt att jag hamnar lite långt fram med överlivet :)
2014-06-22 @ 19:50:33 Bolero Permalink


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0